مهندسی نرم افزار - آموزش Rational Rose - SSADM

مطالب راجع به تجزیه و تحلیل سیستم

مهندسی نرم افزار - آموزش Rational Rose - SSADM

مطالب راجع به تجزیه و تحلیل سیستم

متدولوژی SSADM(بخش اول)

متدولوژی SSADM

SSADM یکی از متدولوژی های شناخته شده تولید سیستم های مکانیزه است .

هدف از امکان سنجی ، ارزیابی اولیه جهت قول یا رد پیشنهاد انجام پروزه نرم افزاری است . تحلیلیگر مجرب باید قادر به شناخت نیازها و ارئه راه حل های ممکن برای انجام پروژه بوده ، هزینه های سخت افزار ، نرم افزار ، زمان و افراد لازم برای اجرای پروژه را مشخص نماید .تخمین نا صحیح هزینه ها میتواند  برای تحلیلگر و سازمان وی فاجعه آمیز باشد ، موفقیت در امکان سنجی مستلزم تجربه زیاد و برنامه نویسی و شناخت کافی از امکانات سخت افزاری ، ایجاد شبکه ها و ابزار های جانبی کامپیوتر و بالاخره آشنایی کامل با سیستم های عامل ، زبانهای برنامه سازی ، بسته های نرم افزاری و موارد کاربرد آن ها است .

در مرحله تحلیل نیازمندیها ، مشکلات سیستم موجود بررسی وراه حل های ممکن ارائه می شود .مسلما لازم است که قبل از ارئه هر راه حلی ، تعریف دقیقی از جزئیات مساله فراهم شود . مهندس نرم افزار با بکار گیری روش نگرش سیستمی در شناخت مسائل باید کمک کند تا افراد و مدیران بتوانند مشکلات را تعیین کنند برای این منظور در نگرش سیستمی به صورت زیر عمل می شود :

الف-تعیین عملکرد کلی : ابتدا محیط عملیاتی سیستم مشخص میشود 

ب- تعیین شبکه عملیات داخلی : برای تعیین عملکرد داخلی ، معمولا هر سیستم را در قالب شبکه ای از زیر سیستم ها و واحدهای عملیاتی مشخص و سپس برای هر واحد عملیاتی خروجی ها را تعیین میکنند ارتباط بین عناصر در شبکه عملیاتی سیستم ها را در قالب دیاگرامی به نام دیاگرام گردش دادها میتوان مشخص نمود .

ج-تعیین مشکلات : اگر خروجیهای تعیین شده با استانداردهای مدیریت مطابقت نداشته یا گمتر از میزان پیش بینی شده باشند ویا اینکه خروجی پیش بینی شده در شرح وظایف واحدی ایجاد نشود ، مشکلی در انجام وظیفه آن واحد عملیاتی وجود دارد . بنابر این برای تعیین مشکلات باید معیارهای ارزیابی ، استانداردها و انتظارات مسئولان از عملکرد یک سیستم و واحدهای عملیاتی آن را شناخت .

د- یافتن منشاءمشکلات:با تعیین کمبود در خروجی حاصل از عملکرد یک واحد ، مسلما علت یا در عملکرد آن واحد است و یا اینکه اطلاعات به اندازه کافی به موقع به آن واحد نمی رسد .

 ارئه راه حل : مسلما یک مهندس نرم افزار در حدی نیست که بتوتند برای حل مسائل هر سیستمی راه حل پیشنهاد نماید اما با دانشی که از سیستمهای اطلاعاتی وامکانات سخت افزاری و نرم افزاری دارد ، میتواند در موارد زیر با مدیران ومسئولان جهت تعیین راه حلی برای مشکلات مشخص شده مشاوره کند :

- ایجاد یک شبکه اطلاع رسانی کامپیوتری برای تهیه اطلاعات مورد نیاز .

- ایجاد یک سیستم اطلاعات مدیریت جهت تهیه گزارشات مورد نیاز .

- ایجاد یک سیستم مکانیزه برای پشتیبانی در تصمیم گیریها .

- ایجاد یک سیستم مکانیزه مبتنی بر پایگاه دانش به عنوان مشاور در امور .

- ایجاد یک سیستم مکانیزه خبره که بتواند مانند یک متخصص در زمینه خاص عمل نماید .

 

، تحلیل نیازمندیها در سه مرحله انجام می شود. مرحله اول شامل شناخت  SSADMاز دیگاه

سیستم موجود ، مسائل ، مشکلات و نیازمندیهای کاربر است . در مرحله دوم راه حل ممکن مشخص می شود و با لاخره در مرحله سوم شرح نیازمندیها تهیه و به عنوان گزارش مرحله تحلیل نیازمندیها به مسئولان جهت تصمیم گیری و انتخاب راه حل بهینه ، ارئه میشود .

قبل از شناخت نیازها باید مشکل را درک کرد . تشخیص نیاز بدون شناخت سیستم موجود و مسائل آن دشوار است لذا قبل از هر چیز باید سیستم موجود ، اهداف و مسائل آن را شناخت . سپس میتوان نیازها را مشخص نمود به طور خلاصه مراحل شناخت به صورت زیر است :

 تعیین چهار چوب عملیات شناخت (1

 شناخت سیستم موجود (2

3) تعیین مشکلات و نیازها

4) تعیین منطق عملیات

5) تهیه گزارش شناخت

نظرات 2 + ارسال نظر
لیلا سه‌شنبه 8 اردیبهشت‌ماه سال 1388 ساعت 08:36 ق.ظ

لطفا متدولوژیهای مختلف رو باهم مقایسه کنید و تفاوتهای اونها رو بگید تا خیلی خیلی بهتر انواع این متدولوژیها رو یاد بگیریم. چون تو همه اونها همین مراحل شناخت نیازمندیها و ... وجود دارد.
متشکرم

سلام
از خواندن دقیق توضیحاتی که راجع به متدلوژیها داده شده می توان آنها را با هم مقایسه نمود . متدلوژی ssadm یک متدلوژی تقریباْ قدیمی است ولی برای درک چگونگی مراحل تجزیه و تحلیل بسیار متدلوژی خوبی است . متدلوژی rup نسبت به ssadm جدیدتر و دارای قدرت بیشتری است و اکثر پروژهای موجود امروز با این متدلوژی انجام میشه .
یک متدلوژی جدید دیگری که هست متدلوژی agile هستش که مطالبش رو به زودی در وبلاگ قرار می دم .

سمیه دوشنبه 16 فروردین‌ماه سال 1389 ساعت 09:32 ب.ظ

با سلام
من در حال انجام تحقیقی در مورد مهندسی نرم افزار عامل گرا هستم. آیا می توانید در این مورد کمکم کنید؟
ممنون

سلام
تا اونجا که بتونم کمک تون می کنم .
موفق باشید

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد