مهندسی نرم افزار - آموزش Rational Rose - SSADM

مطالب راجع به تجزیه و تحلیل سیستم

مهندسی نرم افزار - آموزش Rational Rose - SSADM

مطالب راجع به تجزیه و تحلیل سیستم

درس سوم( َ Actor )

در این درس به بررسی انواع عاملها (Actor ها ) می پردازیم . همانگونه که قبلاً گفته شد Actor ها کسانی هستند که با سیستم کار می کنند ، از آن اطلاعات می گیرند و به آن اطلاعات می دهند . یک Actor در واقع کسی است که UseCase در جهت سرویس دادن به آن عمل می کند . معمولاً Actor ها از این بابت مهم می باشند که سیستم ساخته شده باید جوابگوی نیازهای آنها باشد . می توان گفت که شناسایی Actor ها اولین قدمی است که برای رسم UseCase دیاگرام برداشته می شود .

از دیدگاه کلی انواع Actor ها عبارتند از :

1)    Actor های اصلی

2)    Actor های فرعی

از دیدگاه دیگر می توان گفت که Actor ها عبارتند از :

1)    کاربران سیستم

2)    سیستمهای دیگر

3)    زمان

Actor های اصلی :Actor های اصلی معمولاً کسانی هستند که از سیستم اطلاعات می گیرند یا به آن اطلاعات تزریق می کنند . مثلاً در سیستم صدور بلیت ، متصدی فروش همان گونه که در تصویر مشاهده می کنید یک Actor اصلی است زیرا مستقیم پشت سیستم کامپیوتری نشسته و با درخواست بلیت ، صدور بلیت و تمامی UseCase های ارتباط مستقیم دارد فردی است که مستقیماً از طریق صفحه کلید اطلاعات مربوط به مشتریها را وارد سیستم می کند . در این گونه Actor ها بر ارتباط و رابطه مستقیم بسیار تاکید می شود .

Actor های فرعی : Actor هایی هستند که مستقیماً با سیستم در ارتباط نیستند ، ولی وجودشان برای فعال نگه داشتن سیستم ضروری می باشد . در مثال قبل مشتری یا مسافر یک Actor فرعی است زیرا تا زمانی که مسافری نباشد متصدی فروش بلیت به عنوان یک Actor اصلی نمی تواند اطلاعاتی وارد سیستم کند . همانگونه که گفته شد وجود مسافر به عنوان یک Actor فرعی جهت فعال نگه داشتن سیستم ضروری است .

مشخص نمودن اینکه کدام Actor اصلی و کدام Actor فرعی است از بابت مورد توجه است که یک سیستم در نهایت جهت استفاده Actor های اصلی تهیه می شود و نیازمندیهای آنها بالاترین اولویت را برای تولید سیستم برای ما ایجاد می کند .

نکته : اولین قدم برای تهیه نیازمندیها سیستم شناسایی Actor ها می باشد زیرا اگر ما بدانیم Actor کیست و چه می خواهد به راحتی می توانیم UseCase های مورد نظر را استخراج کنیم .

با اتکا به مطالب بالا می توان گفت که کابران سیستم جزء Actor های اصلی می باشند . همچنین سیستمهای دیگر می توانند برای سیستم ما یک Actor باشند مثلاً در سیستم محاسبه کارکرد پرسنل ، سیستم محاسبه حقوق می تواند به عنوان یک Actor باشد که از نتیجه سیستم محاسبه کارکرد پرسنل برای محاسبه حقوق استفاده می کند . و بالاخره از زمان می توان به عنوان یک Actor استفاده کرد ؛ مثل زمانبند سیستم عامل که ما مشخص می کنیم در یک زمان خاص عملی صورت بپذیرد .

چگونه Actor ها را بیابیم ؟

راههای متفاوتی برای تشخیص Actor ها وجود دارد که در زیر به چندتای آنها اشاره می کنیم .

·        کسی که مستقیماً از سیستم استفاده می کند

·        کسی که مسئول نگهداری سیستم است

·        یک سخت افزار خارجی که با سیستم استفاده می شود

·        سیستم دیگری که برای کار کردن نیازمند به این سیستم می باشد

علاوه برا موارد گفته شده در بالا رسم دیاگرام متن ( Context Diagram ) که از دیاگرامهای متدولوژی SSADM می باشد در این رابطه می تواند کمک زیادی به ما کند . دوستان به این نکته توجه کنند که دیاگرام متن جزء دیاگرامهای استاندارد UML نیست ولی ما در جهت درک و شناسایی بهتر Actor ها از آن استفاده می کنیم. به شکل زیر توجه کنید .

البته دوستان به این نکته باز توجه داشته باشید  که شکل بالا ترکیبی از دیاگرام متن و دیاگرام متن منطقی می باشد ( مباحث مربوط به متدولوژی SSADM ) . حال برای درک دیاگرام بالا به توضیح آن می پردازیم . ما سیستم صدور بلیت را بدون در نظر گرفتن جزئیات در وسط ، داخل مربع قرار داده ایم و بررسی می کنیم که این سیستم با چه سازمانها یا افرادی در ارتباط است . همنگونه که مشاهده می کنید سیستم فروش بلیت با مسافر و متصدی فروش بلیت در ارتباط است که به عنوان موجودیت خارجی در نظر گرفته و در درون بیضی قرار داده ایم . البته لازم به ذکر است ارتباط سیستم با موجودیتهای دیگر بسته به سطح انتزاع می باشد . مثلاً در یک سطح انتزاع دیگر از دیاگرام فروش بلیط ، سازمان بیمه و راهنمایی و رانندگی علاوه بر مسافر و متصدی فروش بلیط می توانند به عنوان موجودیتهای خارجی با سیستم در ارتباط باشد . با توجه به دیاگرام متن بالا ما متوجه می شویم که سیستم را برای متصدی فروش بلیط تهیه می کنیم و مسافر برای بقای سیستم لازم می باشد پس متصدی فروش بلیط Actor اصلی و مسافر Actor فرعی می باشد .

خوب دوستان این مطالب را فعلاً داشته باشید تا در درس بعد طریقه رسم UseCase دیاگرام و روابط بین UseCase ها و Actor ها را توضیح بدم.

 فایل pdf درس سوم

نظرات 1 + ارسال نظر
هوشمند سه‌شنبه 23 مرداد‌ماه سال 1386 ساعت 09:04 ق.ظ

با سلام
لطفا لینک برای دانلود rational rose معرفی کنید .

با تشکر

دوست عزیز اگر بتونید CD نرم افزار Rational Rose تهیه کنید بهتر چون حجم این نرم افزار زیاده و امکان داره لینکها جواب ندن. ولی چشم

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد