مهندسی نرم افزار - آموزش Rational Rose - SSADM

مطالب راجع به تجزیه و تحلیل سیستم

مهندسی نرم افزار - آموزش Rational Rose - SSADM

مطالب راجع به تجزیه و تحلیل سیستم

نظر شما چیست(۱) ؟

یکی از کاربران سایت سوالی در رابطه با ترسیم Use Case دیاگرام ، به شرح زیر برای ما ارسال نموده اند . لذا دوستان می توانند نظرات خود را در این رابطه بیان کنند . نظرات بیان شده به ادامه همین مطلب افزوده می شود .

سوال ارسالی توسط بابک

من دارم یک پرو‍زه مربوط به یک سایت خرید و فروش رو تحلیل و طراحی میکنم

در قسمتی از این سایت مدیر سایت میتواند اعمالی مانند بلاک کردن کاربرو پاک کردن کاربر و... را انجام دهد.به نظر شما آیا من برای هرکدام از این اعمال می بایست یک جدا در نظر بگیرم و یا نه بیام و همه  این اعمال رو درون یک Use Case  فرضا به نام User control  قرار بدم

البته نظر خودم اینه که بیام و فرضا یکUse Case  به نام User control   داشته باشم که یک Associassion با Actor مدیر داشته باشه و بعد چند  Use Case با نام های فرضا Block user  و Delete user  بگذارم که این Use Case ها فقط با User control   از طریق رابطه extended  یا include رابطه برقرار کنند ( یعنی با Actor رابطه نداشته باشند .)

نمیدونم این نظری که من دارم درست هست یا نه؟

خوشحال میشم نظر شما رو هم در این مورد بدونم

 

نظر مدیریت

دوست عزیز نظر شما صحیح است . برای اینکه ما نباید چند کار ، یا روند متفاوت را در یک Use Case قرار دهیم . در واقع هر Use Case باید یک عمل خاص را به تصویر بکشد در غیر این صورت ما مجبور خواهیم بود برای درک بهتر مسئله و تجزیه و تحلیل درست پروژه آن Use Case را به بخش های کوچکتر تقسیم کنیم .

در رابطه با موردی که شما اشاره کرده اید نظر من این است که شما یک Use Case به نام < ورود به سیستم کنترل > داشته باشید که از آنجا بتوانید به Use Case های بلوکه کردن و حذف کردن و سایر موارد کنترلی دسترسی داشته باشید . نظر من چیزی شبیه شکل زیر می باشد .

البته این مطلب را دوباره یادآور می شوم که تجزیه و تحلیل یک امر سلیقه ای است . امکان دارد نظر یکی دیگر از دوستان ، غیر از نظر من باشد لذا نمی توان گفت که نظر نفر اول کاملاً صحیح است یا نظر نفر دوم .

اگر دوستان در این رابطه نظر دیگری دارند بیان نمایند تا دوست عزیزمان به جمع بندی بهتری برسد .

 

 نظر دهنده : آقای احسان محمودی

سلام
این امر باعث نمیشه که تعداد Use case ها خیلی افزایش پیدا کنه ؟
مطمئنا هرچه تعداد use case ها افزایش پیدا کنه Complexity زیادتر  میشه
یا در این حالت  Use case ها خیلی کوچک می شوند

------------------------------------------------------

پاسخ مدیریت

دوست عزیز از لطف شما بسیار سپاسگذارم .

اما شما توجه کنید که Use case های گفته شده از قسمتهای اصلی بخش مدیریت می باشند و هر کدام امکان دارد که دارای چندین حالت باشد . به نظر من باید برای هرعمل مستقلی در سیستم یک Use case تعریف کرد

نظر دهنده : حدیث

سلام
البته این سوال من هم هست ،اینکه تا چه حد باید وارد جزئیات شویم . بهتر نیست یه یوزکیس کنترلی داشته باشیم ،به عنوان مثال  در مورد سیستم "حقوق و دستمزد " که من روی اون کار می کنم ،اگر قصد داشته باشیم اینگونه عمل کنیم ، در این صورت باید اعمالی مانند " حذف کارمندان ، درج ، ویرایش، ویرایش قسمت وام ، ویرایش حکم ها ، و ...را قرار بدیم که تعداد یوزکیس ها زیاد می شه.
پاینده باشید  

------------------------------------------------------

پاسخ مدیر

 

با تشکر از لطف شما نسبت به این قسمت وبلاگ .

 

برای این موضوع که ما تا چه اندازه وارد جزئیات شویم بسته به نوع پروژه و موارد درخواستی کارفرما دارد . من هم موافقم که دیاگرام ما با کمترین یوزکس باشد ، چون به راحتی می توان دیاگرام را خواند و روال کار را درک کرد . اما این نکته را نباید فراموش کنیم که کلی گویی زیاد نیز باعث ابهامات در دیاگرام ما می شود . ما اگر از دیدگاه ویژوالی به مثال شما نگاه کنیم ، متوجه می شوید که قسمت های ویرایش ، ویرایش وام ، وایرایش حکم و ... همه در اصل یک کار را انجام می دهند و در نهایت برنامه تولید شده یک منوی مشابه برای این قسمت ها دارد ، لذا ما می توانیم همه آنها را در یک یوزکیس قرار دهیم . ولی در اعمال دیگری مثل " حذف کارمندان " روند کار متفاوت است . به همین علت من عقیده دارم که باید در یک یوزکیس جداگانه بررسی شود .

خانم محترم Use Case دیاگرام شما را هم به زودی آماده و برای بررسی بیشتر در وبلاگ قرار می دهم . آنجا بیشتر در مورد پروژه شما بحث می کنیم .

موفق باشید

 

نظرات 7 + ارسال نظر
احسان محمودی پنج‌شنبه 22 شهریور‌ماه سال 1386 ساعت 06:03 ب.ظ

سلام
این امر باعث نمیشه که تعداد Use case ها خیلی افزایش پیدا کنه ؟
مطمئنا هرچه تعداد use case ها افزایش پیدا کنه Complexity زیادتر میشه
یا در این حالت Use case ها خیلی کوچک می شوند

حدیث جمعه 23 شهریور‌ماه سال 1386 ساعت 05:20 ق.ظ

سلام
البته این سوال من هم هست ،اینکه تا چه حد باید وارد جزئیات شویم . بهتر نیست یه یوزکیس کنترلی داشته باشیم ،به عنوان مثال در مورد سیستم "حقوق و دستمزد " که من روی اون کار می کنم ،اگر قصد داشته باشیم اینگونه عمل کنیم ، در این صورت باید اعمالی مانند " حذف کارمندان ، درج ، ویرایش، ویرایش قسمت وام ، ویرایش حکم ها ، و ...را قرار بدیم که تعداد یوزکیس ها زیاد می شه.
پاینده باشید

فرزانه طهرانی فرد یکشنبه 27 آبان‌ماه سال 1386 ساعت 02:37 ب.ظ

با سلام وخسته نباشید
من می خواهم یک سیستم اداری را تحلیل کنم به نام e-office که در آن تمام پرسنل شرکت نقش یک actor را دارند و use case های مختلفی مثل(درخواست کالا.درخواست آژانس.ورود و خروج مهمان.درخواست مرخصی.درخواست ماموریت و...) وجود دارد که هر کاربر در شرکت می تواند این درخواستها را ارسال کند ومسول رسیدگی به این درخواستها مدیر هر واحد می باشدومدیرواحد می تواند این درخواست را به شخص دیگری برای رسیدگی ارجاع دهد .
در مورد دیاگرام این سیستم منو راهنمایی کنید من تجربه زیادی در این مورد ندارم.باتشکر

اگر شما بتوانید UseCase دیاگرام خود را برای ما ارسال کنید بهتر می توان به آن چیزی که شما دنبال آن هستید رسید .
سعی میکنم در چند روز آینده مطالبی در این رابطه به ایمیل شما ارسال کنم .

fazi سه‌شنبه 20 آذر‌ماه سال 1386 ساعت 02:48 ب.ظ

salam
man taghriban tamame matalebe shuma ro ta ghabl az celas ha khunadam
chun narme 2 daram az ma khastan ke systeme ek madrese ru model konim mushkeli ke hast ine ke man nemidunam bisines mudel ha chian
ya bisiness actor ya bisiness use case ostademun goftan ke ashkale marbute be una ro bayad be roz add konnid har chi ham ke search mikonam chizi peida akardam
plz help me

به زودی مطلبی را که خواسته بودید با مثال بر روی وبلاگ قرار می دهم

سامان یکشنبه 25 فروردین‌ماه سال 1387 ساعت 07:02 ب.ظ

با سلام و خسته نباشید
من در مورد کاربردهای includde و extend بین use case ها مشکل دارم.
اگر ممکنه کمی توضیح بدن!
ممنون

دوست عزیز به آموزشهای داده شده در رشنال( درس پنجم ) مراجعه کنید .

فرهاد یکشنبه 30 آبان‌ماه سال 1389 ساعت 04:07 ق.ظ

چرا از برنامه بسیار پیشرفته Telelogic Tau استفاده نمیکنید! لینکش:http://www-01.ibm.com/support/docview.wss?rs=3586&context=SSMLGS&dc=D400&uid=swg24021507&loc=en_US&cs=UTF-8&lang=en&rss=ct3586rational و فایل آموزشیش: http://publib.boulder.ibm.com/infocenter/rsdp/v1r0m0/topic/com.ibm.help.download.tau.doc/pdf/coffmach.pdf

صدف یکشنبه 17 بهمن‌ماه سال 1389 ساعت 11:39 ق.ظ

با سلام
ببخشید یک سوال داشتم که اگر راهنمایی بفرمایید ممنون میشم.
من روی یک سیستم شبکه اجتماعی برای دانشگاه کار میکنم.در نمودار توالی میشه دو عامل (مثلا یوزر 1 و یوزر 2) قرار داد؟مثلا برای یوزکیس درخواست دوستی، میخوام بگم یوزر 1 درخواست میده به یوزر 2؟
همچنین برای تعاملات بین یوزر با سیستم واسط باید قرارداد؟(مثلا اسکرین(مانیتور) یا صفحه وب)؟
با تشکر

در نمودار توالی ، توالی کار بین آبجکت های مختلف مشخص می شود . در نتیجه این چیزی که شما فرموده اید برای نشان دادن توالی انجام کارها در سیستم دوست یابی لازم می باشد و می توان دو با از آبجکت کاربر که در یک قسمت نقش درخواست دهنده و در قسمت دیگر نقش پاسخ دهنده در خواست را دارد استفاده کرد.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد