مهندسی نرم افزار - آموزش Rational Rose - SSADM

مطالب راجع به تجزیه و تحلیل سیستم

مهندسی نرم افزار - آموزش Rational Rose - SSADM

مطالب راجع به تجزیه و تحلیل سیستم

درس دوازدهم { نمودار حالت ۲ ( State Chart Diagram ) }

نحوه انتقال State از نوار ابزار به داخل State Chart Diagram

برای این کار کافی است بر روی شی State کلیک کرده تا به حالت انتخاب در آید . آنگاه به داخل صفحه دیاگرام رفته و یک بار کلیک می کنیم . می بینید که یک State به نمودار شما اضافه شده است . به شکل زیر توجه کنید .

 در مورد State ها آنچه باید گفت این است که می توانید روی آن دوبار کلیک نماید . منوی زیر برای شما باز می شود . در قسمت Name می توانید نام State را وارد کنید .

قسمت مهم Action ها هستند که ما می توانیم آنچه در رابطه با Entry و Do  و Exit  گفتیم مشاهده کنیم . در تب Actions می توانید کلیک راست کنید و گزینه Insert را انتخاب کنید ، ملاحظه می کنید که یک Entry اضافه شده است .

بر روی Entry می توانید دابل کلیک کنید ، در قسمت مشخص شده در شکل زیر می توانید نوع event را مشخص کنید . عملی که باید انجام شود را در قسمت Name وارد کنید .

خواهید دید که event انتخابی شما به همراه عملی که باید انجام شود به نمودار شما اضافه شده است . در شکل زیر event انتخابی Do می باشد .

برای Transition ها نیز ابتدا آن را انتخاب کرده و سپس از مبدا به مقصد آن را می کشیم . در مورد Transition ها باید گفت آنچه مهم است event است که منجر به چنین Transition شده است .

نوع event را در قسمت Event و آرگومانهایی که به همراه event ارسال می شوند را در قسمت Arguments می توانید مشخص کنید . آنچه در شکل می بینید event است که باعث ورود به State 1 شده است .

برای انتقال سایر اشیاء به صفحه همانند گذشته عمل می کنیم . ابتدا آن را انتخاب کرده سپس در صفحه کلیک می کنیم .

همانگونه که در مورد نمودارهای حالت اشاره کردیم عمده کاربرد این نمودارها در مدل سازی اشیاء سخت افزاری هستند . به همین منظور قصد داریم در درس آینده رفتار یک عابربانک را با استفاده از این نمودارها برای شما مدل کنیم .

فایل PDF درس دوازدهم

نظرات 2 + ارسال نظر
محسن ذبیحی شنبه 24 شهریور‌ماه سال 1386 ساعت 12:43 ب.ظ

سلام
من کتاب uml with rational rose را تهیه کردم به همراه سی دی اون ، ولی رشنال 98 . به لینک دانلودی که گذاشته بودین سر زدم اما چیزی دستگیرم نشد . اگر ممکنه کمکم کنین.
در ضمن مشکل دیگه ی من اینه که نمی تونم توی رشنالم فارسی تایپ کنم .
باید چیکار کنم ؟؟؟

دوست عزیز من گفتم ، لینکی که گذاشتم امتحان نکرده ام . ولی دانلود یک نرم افزار با حجم حدود 230 مگابایت هم کار ساده ای نیست مگر اینکه به اینترنت واقعاً پرسرعت دسترسی داشته باشید . اگه دسترسی ندارید تهیه سی دی آن در بازار کار ساده ای است . اگه اون هم سخت بود با ایمیل من تماس بگیرید . ولی چشم دوباره برای شما این مطلب را دنبال می کنم . من هم رشنال 98 را دارم ولی از 2002 استفاده میکنم و مشکل فارسی نویسی هم ندارم ( با شیفت + کنترل) . خوشحال میشم که کتاب شما را ببینم . نظر خودتون را راجع به آموزشهای این وبلاگ برای ما ارسال کنید .

خط نو سه‌شنبه 27 شهریور‌ماه سال 1386 ساعت 04:37 ق.ظ http://www.newline.blogsky.com/

سلام بسیار وبلاگ مفیدی داری امیدوارم موفق تر از هر روز باشی

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد