مهندسی نرم افزار - آموزش Rational Rose - SSADM

مطالب راجع به تجزیه و تحلیل سیستم

مهندسی نرم افزار - آموزش Rational Rose - SSADM

مطالب راجع به تجزیه و تحلیل سیستم

نظر شما چیست(۲) ؟

سوال ارسالی توسط حدیث

سلام

امیدوارم ایام به کامتان باشد

من به تازگی روی پروژه ای شروع به کار کرده ام ، تحلیل و طراحی سیستم حقوق و دستمزد یک شرکت نه چندان بزرگ، تازه کار هستم و البته مشتاق کسب تجربه در این زمینه .

سه تا اکتور دارم ، کارمندانکاربر سیستم –سیستم حضور و غیاب ، و یوزکیس های : "ورود"، "اتمام" ، "محاسبات "(که شامل محاسبه حقوق ، محاسبه عیدی، محاسبه مقرری ، محاسبه مقرری ماه او ل و محاسبه ذخیره سنوات )،و" گزارش گیری "، و یه یوزکیس دیگه که هم با کاربر هم با کارمند در ارتباط است به نام "ثبت اطلاعات کارمندان"، و یوزکیس "ارسال اطلاعات"که مربوط به سیستم حضورو غیاب است که با یوزکیس "محاسبات " رابطه include دارد.و دیگری "ویرایش اطلاعات" است . البته در مورد یوز کیس اتمام یا همان خروج ، احساس کردم وقتی ورود صورت گرفته باشه ، در پایان کار خروج هم لازم باشه ، البته نمونه مثالی هم دیدم که خروج رو به عنوان یوزکیس در نظر گرفته بودند .

دوستان جهت مشاهده بهتر دیاگرام ، تصویر را روی سیستم خود کپی کنند تا با وضوح بهتر دیاگرام را مشاهده کنند .( مدیریت )

نظر مدیریت

با سلام

به نظر مدیریت اگر شما می خواهید یوزکیس <ورود> در سیستم خود اختیار کنید باید حالت login داشته باشد . یعنی کاربر سیستم تا زمانی که وارد سیستم نشده است نباید بتواند کاری را انجام دهد . پس کاربر سیستم به واسته یوزکیس <ورود> می تواند به سایر یوزکیس ها دسترسی پیدا کند . به همین دلیل پیشنهاد من شبیه شکل زیر است . 

یوزکیس <خروج> باید شامل یک سری عملیات باشد ، که برای سیستم هنگام خروج تعریف شده باشد . مثلاً قبل از خروج BackUp گیری کند . در این مواقع وجود چنین یوزکیسی منطقی به نظر می رسد . در غیر این صورت نیازی به این یوزکیس احساس نمی شود .

در مورد روابطی که شما در دیاگرام خود استفاده نموده اید نظر شما را به چند نکته جلب می کنم .

  1. باید جهت فلش به سمت یوزکیسی باشد که  کار را باید انجام دهد . مثلاً جهت فلش در دو یوزکیس <انجام محاسبات> و <محاسبه عیدی> از سمت <انجام محاسبات> به <محاسبه عیدی> باشد .
  2. از ارتباط Association بین Actor و Use Case استفاده می شود .
  3. از ارتباط Dependency بین Use Case استفاده می شود .
  4. موقعی ما از ارتباط Generalization استفاده می کنیم که بحث ارث بری در میان باشد .

دوباره به این نکته اشاره می کنم که تجزیه و تحلیل یک امر سلیقه ای است و مطالب ذکر شده نظر شخصی مدیریت می باشد .

در پایان از کلیه دوستان دعوت می کنیم تا نظرات خود را در مورد دیاگرام ارائه شده برای ما ارسال کنند تا فرستنده دیاگرام از نقطه نظرات شما آگاه شود .

با تشکر مدیریت .

 

نظرات 3 + ارسال نظر
حدیث چهارشنبه 28 شهریور‌ماه سال 1386 ساعت 08:49 ق.ظ

سلام
نکته بسیار جالبی بود اینکه ابتدا باید وارد سیستم شویم و بعد سایر اعمال را انجام دهیم .
در مورد جهت فلش ها ی extend ، من یه سری جزوه و کتاب دارم و طبق اونها عمل کردم که این فلش ها باید از سمت یوزکیس اصلی به سمت یوزکیسی که ممکنه رخ بده رسم شوند ، یعنی جهت از یوزکیس "انجام محاسبات " به " محاسبه مقرری عیدی".
در مورد اینکه از روابط Generalization برای رسم رابطه extendو include استفاده کرده ام ، این رو هم داخل کتابی که از دوستان گرفتم خوندم
البته من rational 98 دارم ، چون قبلا کتاب آموزشی اون رو خونده بودم ،فکر کردم مشکلی پیش نمی آید.

یک سوال ، به نظر شما بهتره یوزکیس "محاسبات" با یوزکیس هایی مثل " محاسبه حقوق" رابطه include داشته باشند یا extend ؟ چون به هر حال وقتی وارد یوزکیس مذکور می شویم ، کارهایی که می توانیم انجام دهیم شامل "محاسبه حقوق و .." است ، و اینگونه نیست که مثلا محاسبه حقوق حالت خاصی از انجام محاسبات باشه ( که اگر اینگونه بود مجاز به استفاده از endtedبودیم ) .
از پاسخ های مفید شما متشکرم و منتظر نظرات ارزشمند شما هستم .

safa پنج‌شنبه 29 شهریور‌ماه سال 1386 ساعت 10:29 ب.ظ

سلام چه جالب! من نمیدونستم سطح دسترسی هم در تحلیل سیستم مهمه!!
حالا برای سطح دسترسی های مختلف باید به چه صورت عمل بشه؟
با تشکر

تجزیه و تحلیل درست باعث میشه که مشخص شود هر کدام از کاربران سیستم دارای چه سطح دسترسی باشند .
مثلاْ شما سیستم انتخاب واحد اینترنتی یک دانشگاه را در نظر بگیرید :
۱ ) دانشجویان فقط به می توانند به قسمت انتخاب واحد دسترسی داشته باشند و نمی توانند اعمال دیگری مثل تغییر مشخصات را انجام داد .
۲ ) اساتید فقط می توانند نمرات دانشجویان را وارد کنند .
۳ ) مدیر گروه می توانند دروس ارائه شده در یک ترم را برای دانشجویان مشخص کند .
۴) مسئول ثبت نام می توانند مشخصات دانشجویان و اساتید را وارد کنند و نمی توانند اعمالی مثل دروس ارائه شده یا ویرایش نمرات را انجام دهند .
و ...

املاک تهران چهارشنبه 9 تیر‌ماه سال 1395 ساعت 07:10 ب.ظ http://melkyabi.ir

با سلام و احترام
عکس ها لود نمیشود

با سلام
متاسفانه پست برای سال 1386 هستش و من عکس های اون موقع رو ندارم که دوباره آپلود کنم.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد