مهندسی نرم افزار - آموزش Rational Rose - SSADM

مطالب راجع به تجزیه و تحلیل سیستم

مهندسی نرم افزار - آموزش Rational Rose - SSADM

مطالب راجع به تجزیه و تحلیل سیستم

درس سیزدهم{ نمودار حالت ۳( State Chart Diagram ) }

همانطور که در درس گذشته بیان کردیم ، عمده کاربرد نمودار حالت در مدل سازی اشیاء سخت افزاری می باشد . به همین دلیل ما در این درس قصد داریم رفتار یک عابربانک را با نمودار حالت ( StateChart Diagram ) مدل کنیم .

فرض کنید یک Use Case به نام "پرداخت اتوماتیک" داریم که می خواهیم برای آن یک نمودار حالت را بر اساس فایل الصاقی به آن رسم کنیم . با هم دیگر نگاهی به این فایل الصاقی می اندازیم .

 

رفتار عابربانک

  1. دستگاه منتظر ورود کارت می ماند .
  2. با ورود کارت کلمه عبور و نام کاربری پرسیده می شود .
  3. درصورت صحت کلمه عبور و نام کاربری منویی برای فرد نمایش داده می شود که شامل سه گزینه برداشت پول ، کنترل موجودی و خروج است .
  4. اگر کلمه عبور و نام کاربری اشتباه بود دستگاه بوق می زند و تا دو بار این کار را انجام می دهد و برای بار سوم اگر کلمه عبور و نام کاربری اشتباه بود کارت را مصادره می کند .
  5. اگر منوی کنترل موجودی انتخاب شد میزان موجودی برای فرد نشان داده می شود .
  6. اگر برداشت انتخاب شد دستگاه صفحه ای را نشان می دهد که منتظر دریافت مبلغ برداشتی است .
  7. مشتری مبلغ را نوشته و Enter می کند .
  8. اگر میزان برداشتی بیشتر از موجودی بود یک پیغام به کاربر نمایش داده شود .
  9. اگر میزان برداشتی کمتر از موجودی بود پول را از خروجی دستگاه به مشتری می دهد .

اکنون قصد داریم در این مرحله از روی این متن یک نمودار حالت را برای عابر بانک تهیه کنیم . دیاگرام زیر شمای کلی نمودار حالت ما می باشد که برای سادگی کار آن را به سه قسمت تقسیم کرده ایم .

 

قسمت اول :

ابتدا دستگاه در حالت شروع قرار می گیرد و با روشن شدن وارد State " انتظار برای ورود کارت " می شود . در این مرحله دستگاه با ورود کارت به یک مرحله جدید با عنوان " کنترل اعتبار سنجی " می رسد که کلمه کاربری و رمز عبور را دخواست می کند . اگر کلمه کاربری و رمز عبور اشتباه وارد شود سیستم وارد State " اعلام خطا " می شود ،دستگاه بوق میزند و تا سه مرتبه این حالت می تواند تکرار شود و بعد از بار سوم کارت مصادره می گردد . اگر کلمه کاربری و رمز عبور صحیح بود دستگاه وارد State " نمایش عملیات ممکن " می شود که دارای سه گزینه کنترل موجودی ، برداشت از حساب و خروج می باشد . اگر گزینه خروج انتخاب شود دوباره به State " انتظار برای ورود کارت " می رویم .

 

 

قسمت دوم :

با انتخاب گزینه نمایش موجودی در State " نمایش عملیات ممکن " به State " نمایش موجودی " می رویم . در این State به محض ورود مشتری از میزان موجودی در حساب خود آگاه می شود و گزینه برای خروج در ادامه کار برای او نمایان می شود . با انتخاب گزینه خروج دوباره به State " نمایش عملیات ممکن بر می گردیم .

 

 

قسمت سوم :

با انتخاب گزینه برداشت از حساب در State "نمایش عملیات ممکن" به State  "دریافت مبلغ برداشتی" می رویم . منویی ظاهر می شود و منتظر وارد شدن مبلغ از طرف مشتری می ماند . بعد از وارد کردن مبلغ توسط مشتری و فشردن کلید اینتر به State  " کنترل مجوز برداشت می رویم . با ورود به این State  موجودی حساب مشتری کنترل و سپس بررسی می شود که آیا مشتری مجاز به برداشت است یا خیر . در صورت مجاز بودن به State  "خروج پول از دستگاه" می رویم که پول درخواستی در خروجی دستگاه قرار داده شده و مبلغ از حساب مشتری کم می شود آنگاه دستگاه دوباره به State  "انتظار برای ورود کارت" می رود . در صورت غیر مجاز بودن مبلغ درخواستی مشتری دستگاه با نمایش پیغام خطا دوباره به State  "دریافت مبلغ برداشتی" می رود .

 

 

 

 

فایل PDF درس سیزدهم

نظرات 2 + ارسال نظر
الهام شنبه 5 دی‌ماه سال 1388 ساعت 04:04 ب.ظ

خیلی ممنونَخیلی مفید بود ولی چرا من نمی تونم عکس ها رو ببینم؟؟

مریم یکشنبه 5 اردیبهشت‌ماه سال 1389 ساعت 11:54 ق.ظ

عالی بود وخیلی به من کمک کرد.فقط عکس ها دیده نمی شن.
ممنون

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد