مهندسی نرم افزار - آموزش Rational Rose - SSADM

مطالب راجع به تجزیه و تحلیل سیستم

مهندسی نرم افزار - آموزش Rational Rose - SSADM

مطالب راجع به تجزیه و تحلیل سیستم

10 مورد ضروری RUP

برای کسی که اولین بار با RUP  (که دارای 4 فاز، 9 دیسیپلین، 31 نقش، 103 دست‌آورد، 136 فعالیت، بعلاوه رهنمودها، چک‌ لیست‌ها و راهنمای ابزار می‌باشد) مواجه می‌شود این سؤال پیش می‌آید که ”چطور می‌توان از میان این همه موارد تعیین کنیم که کدام یک برای پروژه ما مورد نیاز است؟“، ”آیا به این یکی نیاز دارم؟“، ”آیا RUP فقط برای پروژه‌های بزرگ است؟“ و پاسخ نیز اغلب به این صورت است : ”خب بستگی دارد به ... “ در این مطلب یک لیست از ده مورد اساسی و ضروری RUP که می‌تواند نقطة شروعی برای چگونگی بکارگیری RUP در هر پروژه باشد معرفی می‌شود. البته ضروری است که چارچوب کلی RUP که یک فرآیند تکراری و تکاملی  است  لحاظ شود.
این ده مورد عبارتند از :

1- تصویر کلی ( Vision) – تولید یک تصویر کلی
داشتن یک تصویر کلی واضح، برای تولید محصولی که نیازهای واقعی ذی‌نفعان را برآورده سازد، کلیدی است. تصویر کلی عصاره‌ای از دیسیپلین نیازمندی‌ها در RUP بدست می‌دهد : تحلیل مسأله، شناخت نیازهای ذی‌نفعان، تعریف سیستم و مدیریت نیازمندی‌ها(زمانی که تغییر می‌کند).
2- طرح (برنامه) – مدیریت طرح
طرح‌ریزی خوب روند تولید محصول تأثیر کاملا مستقیمی بر روی کیفیت خوب محصول خواهد داشت. در RUP، طرح تولید نرم‌افزار (Software Development Plan)، همه اطلاعات مورد نیاز برای مدیریت پروژه را گرد‌آوری می‌کند.
3- لیست مخاطرات- شناسایی و کاهش ریسک‌ها
یک دستور اساسی RUP، شناسایی و رفع هرچه زودتر به ریسک‌های عمده پروژه است. لیست ریسک‌ها، به منظور در نظرگرفتن ریسک‌های شناخته شده در راه موفقیت پروژه است.
4- موارد مهم – تعیین و ردیابی موارد مهم
ارتباط باز و مداوم با داده‌های عینی که مستقیما از فعالیت‌های در حال انجام مشتق می‌شوند، و تکمیل پیکربندی محصول در هر پروژه، اهمیت دارد.
5- طرح تجاری (Business Case)
طرح تجاری، اطلاعات لازم را از نقطه نظر تجاری فراهم می‌کند؛ به منظور تعیین اینکه آیا این پروژه ارزش سرمایه گذاری دارد یا نه؟
6- معماری – طراحی یک معماری بر اساس مؤلفه
در RUP، معماری یک سیستم نرم‌افزاری (در یک مقطع خاص)، سازمان یا ساختار مؤلفه‌های مهم سیستم است که از طریق واسط‌ها با مؤلفه‌های متشکل از مؤلفه‌های کوچکتر و واسط‌های آنها ارتباط دارند. در واقع پاسخ به این سؤال است که تکه‌های اصلی کدامند و چگونه با هم جور می‌شوند؟
7- محصول - ساخت و تست گام به گام (افزایشی) محصول
عصاره جریان کارهای پیاده‌سازی و تست در RUP، کدنویسی، ساخت و تست گام به گام مؤلفه‌های سیستم، با نشرهای قابل اجرا در پایان هر تکرار بعد از فاز آغازین است.
8- ارزیابی (Evaluation)
ارزیابی تکرار، نتایج یک تکرار، میزان برآورده شدن معیار ارزیابی، دروس آموخته شده و تغییرات فرآیند که باید پیاده‌سازی شوند، را دربر می‌گیرد
9- درخواست‌های تغییر (Change Request)
عصاره مدیریت پیکربندی و تغییرات، مدیریت و کنترل محدوده‌ پروژه در هنگامی است که تغییرات در طول چرخه حیات پروژه رخ می‌دهد و زمانیکه باید هدفِ در نظر گرفتن کلیه نیازهای ذی‌نفعان و برآورده کردن آنها، تا حد امکان، مورد نظر باشد.
10- حمایت از کاربر
حمایت از کاربر، باید دست‌ کم، شامل یک راهنمای کاربر باشد که شاید از طریق راهنمای برخط پیاده‌سازی شده و ممکن است شامل یک راهنمای نصب و یادداشت‌های نشر باشد، و بسته به میزان پیچیدگی محصول، ممکن است ابزار آموزشی نیز مورد نیاز باشد و بالاخره یک صورت از مواد همراه (BoM) با هر نوع بسته‌بندی محصول(در صورت وجود بسته‌بندی متنوع محصول).
مرجع :

http://www.smhoseyni.com/notes/10_essential.htm

Leslee Probasco, “The Ten Essentials of RUP: The Essence of an Effective Development Process”, Rational Software, Canada.

نظرات 3 + ارسال نظر
محمد مهدی سیستانی چهارشنبه 1 خرداد‌ماه سال 1387 ساعت 02:42 ق.ظ

آقا طریقه رسم ERD رو توضیح بدید

الهه یکشنبه 12 خرداد‌ماه سال 1387 ساعت 10:53 ق.ظ

عالی بود متشکرم

سعیده یکشنبه 12 خرداد‌ماه سال 1387 ساعت 02:34 ب.ظ http://www.dokhtarebahary.blogfa.com

سلام
واقعا وبلاگ خوبی داین. بهتون تبریک می گم
من تازه با وبلاگ شما آشنا شدم.و خیلی به کمک شما احتیاج دارم . با اینکه فارغ التحصیل مهندسی نرم افزار هستم و برنامه نویسی ام هم خوبه ولی تحلیل و طراحی خیلی بلد نیستم. و در تحلیل و طراحی پروژه طراحی سایت سرویس دهنده وبلاگ ( مثل بلاگفا و..) مشکل دارم اگه ممکنه کمکم کنید. باتشکر

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد