متدولوژی SSADM(بخش اول)

متدولوژی SSADM

SSADM یکی از متدولوژی های شناخته شده تولید سیستم های مکانیزه است .

هدف از امکان سنجی ، ارزیابی اولیه جهت قول یا رد پیشنهاد انجام پروزه نرم افزاری است . تحلیلیگر مجرب باید قادر به شناخت نیازها و ارئه راه حل های ممکن برای انجام پروژه بوده ، هزینه های سخت افزار ، نرم افزار ، زمان و افراد لازم برای اجرای پروژه را مشخص نماید .تخمین نا صحیح هزینه ها میتواند  برای تحلیلگر و سازمان وی فاجعه آمیز باشد ، موفقیت در امکان سنجی مستلزم تجربه زیاد و برنامه نویسی و شناخت کافی از امکانات سخت افزاری ، ایجاد شبکه ها و ابزار های جانبی کامپیوتر و بالاخره آشنایی کامل با سیستم های عامل ، زبانهای برنامه سازی ، بسته های نرم افزاری و موارد کاربرد آن ها است .

در مرحله تحلیل نیازمندیها ، مشکلات سیستم موجود بررسی وراه حل های ممکن ارائه می شود .مسلما لازم است که قبل از ارئه هر راه حلی ، تعریف دقیقی از جزئیات مساله فراهم شود . مهندس نرم افزار با بکار گیری روش نگرش سیستمی در شناخت مسائل باید کمک کند تا افراد و مدیران بتوانند مشکلات را تعیین کنند برای این منظور در نگرش سیستمی به صورت زیر عمل می شود :

الف-تعیین عملکرد کلی : ابتدا محیط عملیاتی سیستم مشخص میشود 

ب- تعیین شبکه عملیات داخلی : برای تعیین عملکرد داخلی ، معمولا هر سیستم را در قالب شبکه ای از زیر سیستم ها و واحدهای عملیاتی مشخص و سپس برای هر واحد عملیاتی خروجی ها را تعیین میکنند ارتباط بین عناصر در شبکه عملیاتی سیستم ها را در قالب دیاگرامی به نام دیاگرام گردش دادها میتوان مشخص نمود .

ج-تعیین مشکلات : اگر خروجیهای تعیین شده با استانداردهای مدیریت مطابقت نداشته یا گمتر از میزان پیش بینی شده باشند ویا اینکه خروجی پیش بینی شده در شرح وظایف واحدی ایجاد نشود ، مشکلی در انجام وظیفه آن واحد عملیاتی وجود دارد . بنابر این برای تعیین مشکلات باید معیارهای ارزیابی ، استانداردها و انتظارات مسئولان از عملکرد یک سیستم و واحدهای عملیاتی آن را شناخت .

د- یافتن منشاءمشکلات:با تعیین کمبود در خروجی حاصل از عملکرد یک واحد ، مسلما علت یا در عملکرد آن واحد است و یا اینکه اطلاعات به اندازه کافی به موقع به آن واحد نمی رسد .

 ارئه راه حل : مسلما یک مهندس نرم افزار در حدی نیست که بتوتند برای حل مسائل هر سیستمی راه حل پیشنهاد نماید اما با دانشی که از سیستمهای اطلاعاتی وامکانات سخت افزاری و نرم افزاری دارد ، میتواند در موارد زیر با مدیران ومسئولان جهت تعیین راه حلی برای مشکلات مشخص شده مشاوره کند :

- ایجاد یک شبکه اطلاع رسانی کامپیوتری برای تهیه اطلاعات مورد نیاز .

- ایجاد یک سیستم اطلاعات مدیریت جهت تهیه گزارشات مورد نیاز .

- ایجاد یک سیستم مکانیزه برای پشتیبانی در تصمیم گیریها .

- ایجاد یک سیستم مکانیزه مبتنی بر پایگاه دانش به عنوان مشاور در امور .

- ایجاد یک سیستم مکانیزه خبره که بتواند مانند یک متخصص در زمینه خاص عمل نماید .

 

، تحلیل نیازمندیها در سه مرحله انجام می شود. مرحله اول شامل شناخت  SSADMاز دیگاه

سیستم موجود ، مسائل ، مشکلات و نیازمندیهای کاربر است . در مرحله دوم راه حل ممکن مشخص می شود و با لاخره در مرحله سوم شرح نیازمندیها تهیه و به عنوان گزارش مرحله تحلیل نیازمندیها به مسئولان جهت تصمیم گیری و انتخاب راه حل بهینه ، ارئه میشود .

قبل از شناخت نیازها باید مشکل را درک کرد . تشخیص نیاز بدون شناخت سیستم موجود و مسائل آن دشوار است لذا قبل از هر چیز باید سیستم موجود ، اهداف و مسائل آن را شناخت . سپس میتوان نیازها را مشخص نمود به طور خلاصه مراحل شناخت به صورت زیر است :

 تعیین چهار چوب عملیات شناخت (1

 شناخت سیستم موجود (2

3) تعیین مشکلات و نیازها

4) تعیین منطق عملیات

5) تهیه گزارش شناخت