ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | |||||
3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 |
10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 |
17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 |
24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 |
(web site design method)
یک روش طراحی مبتنی بر کاربر برای طراحی سایتهای وب
1- مقدمه
نوشتهها و مطالب زیادی وجود دارند که به جنبههای گرافیکی و رابط کاربری یک سایت وب پرداختهاند ولی فقط تعداد معدودی مطلب در مورد یک روش سیستماتیک برای طراحی یک سایت وب خوب وجود دارد. سیری در وب نشان میدهد که بسیاری از سایتهای وب به روشهای تککاره(Ad hoc) ایجاد شدهاند و از یک سری مشکلات رنج میبرند. این مشکلات را میتوان به دو دسته تقسیم کرد: نقطهنظر کاربران سایت و نقطهنظر مدیران سایت. مدیر سایت معمولاً با مشکلات نگهداری روبرو است در حالیکه ملاقات کنندگان سایت مشکلاتی دارند که در رابطه با نحوة استفاده از سایت برای سرکشی به همة قسمتهای آن است.
روش WSDM یک روش “مبتنی بر کاربر” به جای “مبتنی بر داده” است. در یک روش مبتنی بر داده، داده مسیر مدلسازی را معین میکند. در روش WSDM نقطة شروع مدلسازی، ملاقات کنندگان آیندة سایت هستند که گاهی به آنها کاربران و گاهی شنوندگان میگوییم. در WSDM، کاربران به چند کلاس کاربری تقسیم میشوند و دادهها از دیدگاه هریک از این کلاسها مدلسازی میگردد. این کار منجر به ایجاد سایتهایی میشود که مناسب برای کاربران باشند و قابلیت استفادة بالایی داشته، کاربران را راضی نگه دارند. بعلاوه در WSDM مابین طراحی مفهومی(که مستقل از جزئیات پیادهسازی است) و طراحی نحوة نمایش عملی یعنی Actual representation (که زبانی را که برای پیادهسازی بکار خواهد رفت، نحوة گروهبندی در صفحات وب مربوطه، استفاده از منوها، link های استاتیک و دینامیک و … را در نظر میگیرد) تمایز قائل شویم. این تمایز همانند تمایزی که بین مدل مفهومی(مانند مدل ER) و مدل منطقی(مانند مدل رابطهای) در پایگاه دادهها داشتیم. این تمایز به ما امکان میدهد که روشی را در طراحی سایت در پیش بگیریم که بواسطة محدودیتهای پیادهسازی موجود، تحت تاثیر قرار نخواهد گرفت. مهمتر اینکه مدل مفهومی میتواند به کاربر نشان داده شود تا دنبال اطلاعاتی که در سایت وجود ندارد نگردد. مدل مفهومی همچنین میتواند توسط موتورهای جستجو برای ایجاد امکان جستجو در سایت توسط این موتورها بکار گرفته شود.
2-طراحی سایتهای وب
دو نوع سایت وب وجود دارند: نوع کیوسکی(kiosk web site) و نوع کاربردی(application web site).
یک سایت وب کیوسکی عمدتاً اطلاعاتی را برای کاربر نشان میدهد و به کاربر اجازة ناوبری روی این اطلاعات را میدهد. یک سایت وب کاربردی شبیه یک سیستم اطلاعاتی فعل و انفعالی است که رابط کاربر آن را چند صفحة وب تشکیل میدهند. روش WSDM برای سایتهای وب کیوسکی کاربرد دارد. هدف از طراحی اینگونه سایتها، سازماندهی دامنة اطلاعات پیچیدة این سیستمها و نمایش آنها به صورت واضح و قابل دسترس برای کاربر است. اگر اطلاعات خوب سازماندهی نشده باشد، مشکلات زمان نگهداری پیش خواهد آمد. این مشکلات خیلی شبیه مشکلاتی است که در پایگاههای داده پیش میآید. مشکلاتی مانند افزونگی(Redundency)، ناسازگاری(Inconsistency) و ناقصبودن(Incompleteness). بوجود آمدن این مشکلات، عجیب نیست زیرا سایتهای وب(همانند پایگاههای داده) حجم زیادی از اطلاعات را فراهم میکنند که نیاز به نگهداری دارند. موارد مشابهی ممکن است وجود داشته باشد که منجر به مشکلاتی در زمینة قابلیت استفاده از سایت شوند.
کاربران سایت ممکن است این مشکلات را تجربه کرده باشند. اطلاعاتی که کاربران در موقع ناوبری در سایت، مکرراً به آنها برمیخورند، آنها را آزار میدهد. اگر کاربر یک ناسازگاری در بین اطلاعات موجود در سایت ببیند، به کل سایت بدبین خواهد شد. یک لینک اگر دارای مشکل باشد، میتواند به حساب کامل نبودن سیستم گذاشته شود. نوع دیگری از مشکل عدم کامل بودن سایت میتواند به این صورت نتیجه گرفته شود که کاربر اطلاعاتی را که به نظرش باید در سایت وجود داشته باشد، در سایت پیدا نکند(مثلاً در سایت یک دانشگاه انتظار هست که اسامی اساتید این دانشگاه و اطلاعاتی در مورد آنها را بتوان در این سایت پیدا کرد). مشکل دیگر این است که سازمانها و اطلاعات آنها به سرعت در حال تغییر هستند و لذا اطلاعات موجود در سایت وب این سازمانها نیز به زودی کهنه میشود. اگر اطلاعات یک سایت وب به مدت چند ماه بروز درنیاید، اعتماد کاربران به اطلاعات ارائه شده در آن سایت بالا نخواهد بود. مشکل دیگر مربوط به محیطی است که سایت وب در آن محیط پیادهسازی میشود. در این محیط(مثلاً فرامتن) نیاز هست که کاربران بر روی اطلاعات ناوبری انجام دهند در نتیجه اگر پروسة ناوبری خوب سازماندهی نشده باشد، کاربر ممکن است دچار سردرگمی شود. این سردرگمی یافتن اطلاعات مورد نظر کاربر را مشکل و وقتگیر میکند.
یکی از مهمترین جنبههای یک سایت وب کیوسکی که از آن غفلت شده است، انواع مختلف کاربران این سایتها و نیازهای متفاوت آنها است. به عنوان مثال به سایت وب یک دانشگاه توجه کنید: کاربران این سایت وب دانشآموزان داوطلب ورود به این دانشگاه، دانشجویان مشغول به تحصیل در این دانشگاه، محققان و کارکنان این دانشگاه(اعم از کارمند یا عضو هیئت علمی) هستند.
· دانشآموزان داوطلب به دنبال اطلاعات کلی راجع به دانشگاه و برنامههای آموزشی این دانشگاه هستند.
· دانشجویان مشغول به تحصیل در این دانشگاه، به دنبال اطلاعات کاملی در مورد دروس مختلف، اطلاعاتی در مورد برنامة ساعات حضور استاد مربوطه و نحوة تماس با وی هستند(شمارة تلفن یا Email).
· محققان به دنبال اطلاعاتی راجع به پروژههای تحقیقاتی، انتشارات و اطلاعات کلی راجع به محققان هستند(آدرس کامل،زمینة تحقیقاتی و سوابق تحقیقاتی).
این نشان میدهد که انواع مختلف کاربران نیاز به اطلاعات مختلف دارند. این موضوع باید در طراحی سایت دخالت داده شود. به عنوان مثال برای یک دانشجو باید امکان این باشد که یک مسیر ناوبری را برای رسیدن به اطلاعاتی در مورد یک درس و استاد مربوطهاش دنبال نماید و نه بیشتر. در بسیاری از سایتهای فعلی وضعیت به این گونه نیست. مثلاً در سایت وب بسیاری از دانشگاهها، همة اطلاعات مربوط به یک استاد در صفحة خانگی آن استاد قرار داده شده است که شامل برخی اطلاعات اضافی مانند پروژههای تحقیقاتی، زمینة تحقیقاتی مورد علاقه، فعالیتهای انتشاراتی و فعالیتهای دانشگاهی است. لذا دانشجویان مجبورند که این صفحه(یا صفحات) را برای پیدا کردن ساعات حضور استاد مرور کنند(تازه اگر اطلاعات مورد نظر وجود داشته باشد).
کاربران مختلف ممکن است که به برخی از اطلاعات بطور مشترک نیاز داشته باشند. اگر چنین وضعیتی اتفاق افتاد، ممکن است لازم باشد که این اطلاعات یکسان، برای کاربران مختلف به صورتهای مختلف نشان داده شود. بار دیگر به مثال سایت دانشگاه برمیگردیم. دانشآموزان داوطلب همانند دانشجویان مشغول به تحصیل، نیاز به اطلاعاتی در مورد دروس ارائه شده در دانشگاه دارند.
· داوطلبان، بخصوص دانشآموزان دبیرستان با ادبیات دانشگاهی آشنا نیستند. بنابراین اطلاعات رویت شده توسط این گروه عاری از اصطلاحات دانشگاهی باشد و واژههای ویژة دانشگاهی کاملاً توضیح داده شود.
· دانشجویان مشغول به تحصیل در این دانشگاه با ادبیات دانشگاهی مشکلی ندارند. این گروه همچنین ترجیح میدهند که اطلاعات را به زبان بومی خود مشاهده کنند. در ضمن همین اطلاعات، مورد نیاز دانشجویان خارجی این دانشگاه نیز هست. در نتیجه باید به زبان انگلیسی هم در دسترس باشد.
در روش WSDM که گاهی Wisdom هم تلفظ میشود، فقط این اهمیت ندارد که چه چیزی نمایش داده شود(What) بلکه این هم اهمیت دارد که این اطلاعات برای چه کسی نمایش داده شود(Whom). ابتدا انواع مختلف کاربران را شناسایی میکنیم و سپس مشخصات این کاربران و اطلاعات مورد نیازشان را ذکر میکنیم. این نتایج را perspective یا “دید” میگوییم. بعد از این کار طراحی مفهومی(conceptual) سایت وب آغاز میگردد. مرحلة طراحی مفهومی، perspectiveها را به عنوان ورودی دریافت میکند.
با سلام و تشکر از مطالب مفیدتون.من برای بار اول است با نرم افزار رشنال کار میکنم و نمیتوانم activity diagram رو پیدا کنم.توی مسیری که گفتید نیست.اگه میشه منو راهنمایی کنید.
شما می توانید بر روی یوزکیس خود کلیک راست کرده و سپس گزینه sub diagrams > new activety diagram را انتخاب کنید .