ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | |||||
3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 |
10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 |
17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 |
24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 |
3- روش WSDM
این روش از مراحل زیر تشکیل شده است: مدلسازی کاربر، طراحی مفهومی، طراحی پیادهسازی(ارائة طرح پیادهسازی) و مرحلة پیادهسازی.
مدلسازی کاربر از دو زیرمرحله تشکیل شده است: کلاسبندی کاربران و توصیف هر کلاس. طراحی مفهومی نیز دارای دو مرحله است: مدلسازی اشیاء و طراحی ناوبری. شکل 1 دیاگرامی از مراحل مختلف WSDM را نشان میدهد.
شکل 1
3-1- مدلسازی کاربر
کاربران معمولاً وقتی یک سایت وب را ملاقات میکنند، سؤالاتی در ذهنشان راجع به این سایت وجود دارد. سایت وب باید این سؤالات را پیشبینی کرده و به آنها پاسخ مناسب دهد. لذا در اولین قدم ما روی کاربران بالقوه(آتی) سایت متمرکز میشویم.
3-1-1- طبقهبندی کاربران
در این مرحله ما کاربران و مخاطبان سایت وب را شناسایی کرده و طبقهبندی میکنیم. یکی از راههای انجام این کار نگاه کردن به سازمان و یا فرایندی(process) است که این سایت برای آن طراحی میگردد. هر سازمان و یا فرایند میتواند به چند فعالیت تقسیم گردد. در هر فعالیت و یا فرایندی اشخاصی حضور دارند. این اشخاص کاربران بالقوه سایت خواهند بود. برای مثال سایت وب دانشگاه، فعالیتهای یاد شده به شرح زیر خواهد بود:
· فعالیتهای آموزشی
· فعالیتهای پژوهشی
· مشاوره با شرکتها
· فعالیتهای انتشاراتی
فعالیتهای انتشاراتی به این دلیل جدا در نظر گرفته شده است که همة انتشارات یک دانشگاه حاصل پروژههای تحقیقاتی نیستند. اگر نوع مردمانی را که در هر فعالیت مشارکت دارند را تشخیص دهیم، به کلاسهای کاربری زیر خواهیم رسید:
· دانشآموزان داوطلب ورود به دانشگاه
· دانشجویان در حال تحصیل
· محققان
· کارکنان اعم از کارمندان و یا اعضای هیأت علمی
· شرکتها
شکل ۲
در شکل2 فعالیتها و کلاسهای مختلف کاربران نشان داده شده است. کاربران هر کلاس کاربری ، دارای نیازمندیهای اطلاعاتی یکسانی هشتند. کلاسهای کاربری لازم نیست که جدا از هم باشند. یک شخص ممکن است در کلاسهای کاربری مختلف عضویت داشته باشد به خاطر نقشهای متفاوتی که در سازمان بر عهده دارد. مثلاً یک نفر میتواند در یک دانشگاه هم دانشجو باشد و هم کارمند آن دانشگاه.
3-1-2- توصیف کلاسهای کاربری
در این مرحله کلاسهای کاربران به صورت جزئیتری تحت تجزیه و تحلیل قرار میگیرد. این تجزیه و تحلیل از دو جنبة مختلف خواهد بود. جنبة اول، نوع اطلاعاتی خواهد بود که هر کلاس کاربران به آن نیاز دارد(What). کاربران موجود در هر کلاس به اطلاعات یکسانی نیار دارند. اما کاربران یک کلاس در این موضوع که این اطلاعات به چه صورت برای آنها نمایش داده شود، باهم تفاوت دارند. مثلاً همانگونه که قبلاً گفته شد، همة دانشجویان دانشگاه نیاز به اطلاعاتی در مورد درسها دارند. اما دانشجویان محلی ترجیح میدهند این اطلاعات را به زبان ملی خودشان داشته باشند ولی دانشجویان خارجی همین اطلاعات را لازم است که به زبان انگلیسی مشاهده نمایند.
بنابراین در این مرحله ما مشخصات کلاسهای کاربری را هم بررسی میکنیم. این مشخصات، مواردی را در مورد اینکه چگونه اطلاعات برای یک کلاس کاربری خاص نمایش داده شود، مشخص مینماید(Whom).
برخی از مشخصات کاربران به صورت زیر است: میزان تجربة کاربر در کار با سایتهای وب، میزان تجربةکاربر در استفاده از این سایت، هدف کاربر از استفادة از سایت، نوع زبان کاربر، میزان تحصیلات، ضریب هوشی، اجباری/اختیاری بودن استفاده از این سایت برای کاربر و سن کاربر.
اگر در داخل یک کلاس از کاربران، کاربران مشخصات مختلفی داشته باشند که منجر به نیازمندیهای مختلف این کاربران در نحوة استفاده از سایت شود، این کلاس به زیرکلاسهایی به نام “دید” یا perspective تقسیم میشود. مثلاً در مثال ما، کلاس دانشجویان یک دانشگاه به دو دید به نامهای دانشجویان محلی و دانشجویان خارجی تقسیم میشوند.
به طور خلاصه میتوان گفت که کلاسهای کاربری با نوع اطلاعات سروکار دارد ولی دیدها با نحوة نمایش این اطلاعات سروکار دارند. در زیر توصیف کلاس کاربران برای دو کلاس عمومی دانشآموزان داوطلب ورود به دانشگاه و دانشجویان مشغول به تحصیل آورده شده است:
· دانشآموزان داوطلب تحصیل: این کاربران دنبال اطلاعاتی در مورد برنامههای آموزشی دانشگاه و دروس ارائه شده هستند تا با جایی که میخواهند تحصیل کنند و رشته مربوطهشان بیشتر آشنا شوند. این کاربران معمولاً جوان هستند(سن بین 18 تا 24 سال دارند)، با اصطلاحات دانشگاهی آشنا نبوده و به زبان محلی صحبت میکنند. میزان تجربة استفاده از وب در بین این کاربران متغیر است.
· دانشجویان مشغول به تحصیل: این کاربران نیاز به اطلاعات بخصوصی در مورد درسهای ارائه شده مانند مضمون این دروس، ساعات ارائه، استاد درس، تاریخ امتحان، پیشنیازهای این درس و … دارند. این کاربران نیاز دارند که براحتی بتوانند به این اطلاعات دسترسی داشته باشند. در بین این کلاس از کاربران ما دو دید مختلف را میتوانیم تشخیص دهیم:دانشجویان محلی و دانشجویان خارجی
q دانشجویان محلی معمولاً جوان بوده(بین 18 تا 28 سال)، با ادبیات دانشگاهی آشنا بوده و به قوانین و مقررات دانشگاهی واقف هستند. آنها تجربة نسبتاً خوبی در استفاده از وب دارند، زبان محلی را برای مکالمه ترجیح میدهند ولی زبان انگلیسی را نیز خوب میفهمند.
q همة ارتباطات با دانشجویان خارجی باید به زبان انگلیسی باشد. ما نمیتوانیم فرض کنیم که دانشجویان خارجی با قوانین و مقررات دانشگاهی آشنا هستند و یا اینکه تجربة خوبی در زمینة وب دارند.
سلام دوست عزیز
وبلاگ خوب و پرمحتوایی داری
میخوای آمار وبلاگت بره بالا؟؟؟
من لینک باکس بزرگ فقط جک را به شما پیشنهاد می کنم شما لینک باکس را در وبلاگت قرار بده بعد به من خبر بده تا شما را بگذارم اینم آدرسم:
www.linkboxes.orq.ir
منتظرتم
دوست عزیز من برای یک پروژه پایانی به ادامه این مبحث WSDM نیاز فوری دارم اگه بشه و برام میل کنی بسیار ممنون می شم.