مهندسی نرم افزار - آموزش Rational Rose - SSADM

مطالب راجع به تجزیه و تحلیل سیستم

مهندسی نرم افزار - آموزش Rational Rose - SSADM

مطالب راجع به تجزیه و تحلیل سیستم

استانداردهای مهندسی نرم افزار بخش نهم

بخش نهم معرفی زبان استاندارد مدلسازی UML
1- مقدمه
(UML(Unified Modeling Language مستقیماً روشهای Booch ، Rumbaugh و Jacobson را با هم ادغام کرده است، اما محدوده آن بیشتر از سه متدلوژی فوق است. UML همانطور که از نامش پیدا است یک زبان مدلسازی است تا یک متدلوژی. بطور معمول، هر متدلوژی شامل حداقل یک زبان مدلسازی و یک پروسه ساخت است.زبان مدلسازی شامل نمودارهایی است که هر متدلوژی برای نمایش تحلیل و طراحی سیستم‌‌ها از آن استفاده می‌‌کند. اما یک پروسه ساخت شامل دستورات، راهنمایی ها و قدم های لازم برای انجام تحلیل و طراحی سیستم‌‌ها می‌‌باشد. افرادی که یک متدلوژی را به کار می برند معمولاً بیشتر با زبان مدلسازی آن سروکار دارند.هدف طراحان UML بیشتر تدوین یک زبان مدلسازی شی‌‌گرا بوده تا ارائه یک پروسه ساخت استاندارد، اگر چه طراحان UML یک پروسه ساخت به نام USDP(Unified Software Development Process) را نیز ارائه داده‌‌اند.

2- تاریخچه
UML یک زبان استاندارد برای نمایش، ایجاد و مستندسازی سیستم های نرم‌‌افزاری مبتنی بر روشهای شی‌‌گرا می‌‌باشد. قبل از UML نیز روشهای شی‌‌گرایی متعددی توسط‌‌افرادمختلف برای مدل سازی سیستم‌‌های ‌شئ‌‌گرا ارائه شده بود. اتفاقی که باعث ایجاد UML شد بدین‌‌صورت بود که Rumbough ، طراح متدلوژی OMT به شرکت Rational که متعلق به Booch بود پیوست و آنها تلاش خودرا برای ایجاد یک زبان مدلسازی شی‌‌گرای متحدالشکل بکار گرفتند. ترکیب دومتدلوژی و ایجاد زبانUML اعتبار ویژه‌‌ای به آن بخشید. درسال 1995 ، شرکت Rational آماده بود تا اولین مستندات UML (نسخه 0.8 )را ارائه نماید، اما در یک اقدام ناگهانی امتیاز شرکت Jacobsonرا که مالک Objectory بود، خریداری نمود. پس از این اقدام، شرکت Rational با ترکیب سه متدلوژی سطح بالا قادر به ارائه یک استاندارد در روشهای شی‌‌گرا بود.
در سال 1997 ، UML بعنوان یک زبان استاندارد مدلسازی شی‌‌گرا از طرف گروه OMG(Object Management Group)پذیرفته شد. مهمترین قابلیت این زبان ارائه مدلهایی بصورت دیاگرام برای کل چرخه حیات نرم افزار است و میتواندبصورت یک زبان ارتباطی بین تمام گروههای یک تیم پروژه استفاده شود. از قابلیتهای دیگر آن اینست که سازگاری خود را با اغلب روشهای متداول مانند OMT ، Booch وOOSE حفظ نموده است.
از دید مستندسازی، UML قادر است کل چرخه حیات سیستم را در قالب نمودارهایی بصورت کلی و قابل فهم ارائه نماید که میتواند مستقل از متدلوژی ساخت ارائه شود هرچند که برخی از متدلوژیها دیاگرامهای خاص خود را دارند. اما با توجه به نزدیکی متدلوژیهای شئ‌‌گرا و شباهت دیاگرامهای آنها می‌‌توان UML را در بسیاری از متدلوژی‌‌های شئ‌‌گرا استفاده نمود.
شرکتهایی مانندUnisys, Rational, Oracle, IBM, Microsoft, HP و ... از شرکتهایی هستند که ازUML استفاده کرده و آن را پشتیبانی می‌‌نمایند.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد