مهندسی نرم افزار - آموزش Rational Rose - SSADM

مطالب راجع به تجزیه و تحلیل سیستم

مهندسی نرم افزار - آموزش Rational Rose - SSADM

مطالب راجع به تجزیه و تحلیل سیستم

درس چهارم( آشنایی با محیط Rational Rose )

در این درس می خواهیم آشنایی مختصری با محیط نرم افزارRational Rose2002   پیدا کنیم . وقتی که این نرم افزار را باز می کنیم ابتدا کادری شبیه شکل زیر مشاهده می کنید که حاوی انواع پروژها رشنال می باشد .

به دلیل اینکه در این قسمت قصد نداریم پروژه خاصی را مورد بررسی قرار دهیم بر روی گزینه cancel کلیک می کنیم . البته ما می توانیم بسته به نوع پروژه خود یکی از انواع پروژها داده شده را انتخاب کنیم .

حال شما پنجره ساده Rational Rose را مشاهده می کنید که شبیه شکل زیر می باشد .

همانطور که مشاهده می کنید برای درک بهتر پنجره را به چند قسمت تقسیم کرده ایم که به شرح ذیل می باشد .

1)     در این قسمت انواع view ها را می بینیم

2)     شما در این قسمت جعبه ابزار مربوط به هر view را مشاهده می کنید

3)     در این قسمت پنجره های داخلی را نمایش می دهد .

4)     در این قسمت که در بالا قرار دارد انواع diagram ها را مشاهده می کنید .

View هایی که شما ملاحظه می کنید به شرح زیر می باشند .

اولین view که مشاهده می کنید UseCase view می باشد که در درس دوم به آن اشاره شده . UseCase view در واقع نشان دهنده کل کارهایی است که سیستم باید انجام دهد . در فارسی UseCase را به معنی « مورد کاربرد » ترجمه کرده اند . در اصل هر UseCase نشان دهنده سرویسی است که سیستم در اختیار کاربران قرار می دهد خواه این کاربر یک فرد باشد یا یک سازمان یا یک سیستم دیگر . در واقع UseCase دیاگرام وظیفه دارد که از یک دید بالا کلیه فعالیتهای درون سیستم را مدل کند . در درس بعدی درباره UseCase و موارد کاربرد آن توضیحات بیشتری را به شما ارائه می دهیم .

دومین view که به آن می پردازیم Logical view است . Logical view نقشه اصلی سیستم یا طرحی است که باید پیاده سازی شود . یعنی آنچه در UseCase view نمایش داده شده است اکنون کمی تخصصی تر شده . به این معنی که ما در Logical view با مفاهیم برنامه نویسی بیشتر سرکار خواهیم داشت . عناصر اصلی Logical view همان کلاسها و اتریبیوتها و متدها هستند . عمده کار Logical view نمایش ارتباط واقعی میان کلاسها در سیستم است .

view سومی که مورد بحث قرار می دهیم Component view است . در این view باید کلاسهای ایجاد شده در مرحله قبل به Component تبدیل شوند . در این view همچنین باید ارتباط میان این Component ها مشخص شود . این ارتباط می تواند از نوع ارتباط زمان اجرا یا زمان ترجمه یا حتی ارتباطات زمان کامپایل باشد . این Component ها همچنین می توانند زیر سیستمها باشند . این زیر سیستمها معمولاً مجموعه ای از کلاسهای هستند و از لحاظ منطقی با هم سازگاری داشتند و در کنار هم قرار گرفته اند . در این view عمده فعالیتهای طراحی باید به صورت کدهای برنامه نویسی درآید .

آخرین view که مورد بررسی قرار می دهیم Deployment view است . در این view باید محل قرار گرفتن Component های مرحله قبل را دقیقاً مشخص کنیم . نوع پلت فرم را هم مشخص نماییم . در واقع این view به بستر نرم افزاری و سخت افزاری سیستم می پردازد . این view اغلب برای کسانی می تواند مفید باشد که در صدد توسعه یک نرم افزار قدیمی هستند .

 فایل pdf درس چهارم

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد