مهندسی نرم افزار - آموزش Rational Rose - SSADM

مطالب راجع به تجزیه و تحلیل سیستم

مهندسی نرم افزار - آموزش Rational Rose - SSADM

مطالب راجع به تجزیه و تحلیل سیستم

درس ششم ( usecase دیاگرام سیستم ATM و سیستم فروش بلیط)

در این درس قصد داریم آنچه تا به حال آموخته ایم در قالب usecase دیاگرام به تصویر بکشیم . همانطور که قبلاً گفته ایم usecase دیاگرام مجموعه ای از usecase ها ، Actorها و روابط موجود بین آنها در یک نمودار به نام رسم می شود که در بر گیرنده تمام آن چیزی است که از سیستم می خواهند ، در واقع usecaseدیاگرام نمونه ای تصویری از مدل نیازمندیها برای سیستم است . حال برای درک بهتر این دیاگرام به شکل زیر که مربوط به usecaseدیاگرام سیستم  ATMمی باشد توجه کنید .

همانطور که مشاهده می کنید با یک نگاه می توان فهمید این سیستم دارای  چه قسمتهایی است و چه کاری انجام می دهد . مشتری در واقع کسی است که بانک به او یک رمز (و کارت) جهت استفاده می دهد . این رمز در بار اول توسط متصدی بانک ساخته می شود و در اختیار مشتری قرار می گیرد . مشتری با استفاده از دستگاه ATM می تواند رمز خود را تغییر دهد . مشتری برای افتتاح حساب باید وجهی جهت سپرده گذاری در نزد بانک قرار دهد . مشتری می تواند از این وجه برداشت کند . همچنین مشتری می تواند صورت حساب خود را از دستگاه دریافت کند . مشتری توسط دستگاه ATM می تواند وجهی به سایر حسابها پرداخت کند . شما به این نکته توجه کنید که خروجی"UseCase پرداخت وجه" به عنوان ورودی  عامل (Actor) سیستم اعتبار مالی مورد استفاده قرار می گیرد . در اینجا سیستم اعتبار مالی با وجود اینکه یک سیستم است ، ولی بدلیل اینکه برای ادامه کار خود نیازمند اطلاعات این سیستم است (درس سوم) به عنوان یک Actor در نظر گرفته شده است .

حال به مثال دیگری توجه کنید

در این مثال که همان سیستم فروش بلیط می باشد ابتدا مسافر درخواست خرید بلیط  می کند . متصدی فروش درخواست را دریافت کرده و اقدام به صدور بلیط می کند . مسافر بهای بلیط را پرداخت می کند و بلیط را تحویل می گیرد .همچنین امکان این وجود دارد که مسافر بلیط خود را تعویض کند .

امیدوارم که مسئله کاملاً برای شما قابل فهم باشد . در پایان به این نکته اشاره می کنم که تجزیه و تحلیل سیستم ها امری سلیقه ای است و می توان گفت مانند نوشتن انشا می باشد . پس نباید انتظار داشت که تجزیه و تحلیل دو نفر از یک سیستم شبیه هم باشد . چون امکان دارد این دو نفر از دو دیدگاه کاملاً متفاوت به قضیه نگاه کنند . دوستانی که مایل هستند نسبت به UseCase دیاگرامی که ترسیم کرده اند بحث و بررسی بیشتری صورت پذیرد ، می توانند UseCase دیاگرام خود را همراه خلاصه عملکرد سیستم برای ما ارسال کنند . ما UseCase دیاگرام شما را بر روی وبلاگ قرار می دهیم تا از نظرات دیگران نسبت به UseCase دیاگرام خود آگاه شوید .

 فایل pdf درس ششم

نظرات 5 + ارسال نظر
سید محمد رضا فراحی پنج‌شنبه 8 شهریور‌ماه سال 1386 ساعت 08:54 ب.ظ

سلام

دست شما درد نکنه که فعالیت فرهنگی می کنید. اگر کل مطال مربوط به Usecase رو به صورت PDF در می آوردید خیلی بهتر می شد.

[ بدون نام ] جمعه 9 شهریور‌ماه سال 1386 ساعت 11:34 ب.ظ

انشا الله . چشم همه را بصورت pdf در میاریم

علی سه‌شنبه 11 دی‌ماه سال 1386 ساعت 07:31 ب.ظ http://mansouri-ali.blogfa.com

سلام.
خسته نباشین.
ممنون میشم اگه در مورد نحوه قرار دادن جدول سال مالی در پروژه های مالی ما رو راهنمائی کنید.

دوست عزیز در مورد سال مالی من اطلاعاتی ندارم تا اینکه شما را راهنمایی کنم .

mohammadali سه‌شنبه 26 دی‌ماه سال 1391 ساعت 07:00 ب.ظ

خیلی ممنون از راهنمایی که به صورت خلاصه و مفید بود
با تشکر

لیلا پنج‌شنبه 15 آبان‌ماه سال 1393 ساعت 11:36 ق.ظ http://fromworld.blogfa.com

سلام استاد واااااقعا عالی بود یه دنیا تشکر

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد